zondag 12 augustus 2012

Tanden

Ergens begin mei kreeg ik ineens een telefoontje van het Radboud in Nijmegen. Ze belde met de mededeling dat ik geopereerd kon worden en wel op 22 juni! Ow help, dat is wel heel snel.

Het is namelijk zo dat ik, volgens mij alweer 2 jaar geleden, had besloten om weer aan een beugel te beginnen en nu dan toch echt eindelijk mijn tanden recht te laten zetten. Dat was volgens mij november 2010. Begin 2011 ben ik toen naar de ortho geweest en begon het hele riedeltje opnieuwe met happen enzo (gatverdamme....ik kan het nogsteeds niet zonder te moeten kokhalzen). Na een aantal weken mocht ik op gesprek komen en zou mijn behandelplan besproken worden. Het nieuws waar de ortho toen mee aankwam sloeg in als een bom. Om alles recht en goed te krijgen moest ik geopereerd worden. Ik stond op de wachtlijst voor een gesprek met de kaakchirurg en ik zou dan meer horen.

Ik moest tot september wachten op dat gesprek, en dat duurde lang! Tijdens het gesprek bleek dat er zelfs 2 operaties nodig waren. 1 voor dat ik met een beugel zou beginnen en de 2e later, na ongeveer anderhalf jaar.
Wauw! was dat ff schrikken. Maar ja, ik had er zelf voor gekozen en nu wilde ik ook doorgaan. De wachtlijst was ongeveer een jaar, dus ik ging er vanuit dat ik pas nĂ¡ september 2012 geopereerd zou gaan worden.

Dus toen ik in mei al gebeld werd schrok ik wel een beetje. En ideaal was de timing helemaal niet. Mijn werk zou er niet blij mee zijn, maar uitstellen had ook geen zin. Dus ik heb de ortho gebeld en die hebben direct 4 afspraken gepland voor me. Ik kreeg nog een aantal behandeling voordat ik geopeerd kon worden.

Ik kreeg bij de ortho elastiekjes tussen mijn kiezen om de kiezen al wat uit elkaar te zetten. Maar dat was geen succes, binnen 1 dag had ik al een elastiekje eruit en de rest volgde snel. De ortho was niet blij toen ik vertelde dat ik niet terug was gegaan om ze er opnieuw tussen te zetten, maar uiteindelijk viel het wel mee.
Bij de tweede behandeling moest ik weer happen en de week erna kreeg ik nieuwe elastiekjes om de week erna een spreider in mijn mond te krijgen.
De bedoeling van de eerste operatie was namelijk het verbreedden van mijn bovenkaak. Ze zouden het bot tussen mijn voortanden opsnijden en doormiddel van de spreider moesten we zelf de kaak opendraaien.

Van te voren moesten we ook nog een aantal keren naar het ziekenhuis, voor de intake enzo. Veel foto's maken en wachten. Op 22 juni was het dan zo ver, we waren veel te vroeg in het ziekenhuis en Jelle vond het zelfs nog spannender dan ik. Ik was als eerste aan de beurt, dus om half 8 smorgens had ik zo'n rare pyama aan en werd ik weg gebracht. Bij de operatiekamer moesten we nog even wachten en later werd ik naar binnen gereden. Ik kreeg een infuus en ik was weg.
Om kwart over 10 ofzo werd ik weer wakker en om 11 uur was ik weer terug op de zaal. Het was allemaal goed gegaan, ik had geen pijn en kon gewoon praten (wat Jelle erg jammer vond :p)
Helaas moesten we wachten tot de dokter was geweest voordat we naar huis mochten....die kwam pas om kwart voor 6! Men, wat duurde dat lang...ik had het helemaal gehad daar en Jelle al helemaal.
Toen we eindelijk mochten gaan moesten we nog eerst naar de apotheek en moest ik nog medicijnen innemen. Uiteindelijk waren we om kwart voor 7 pas weg!

Ook de nasleep viel erg mee. Mijn gezicht is niet heel dik geweest en ik kreeg niet alle kleuren van de regenboog. Ik had 2 kleine blauwe plekjes rond mijn mondhoek en dat was het. Eten was wel erg lastig. Ik heb veel pap gegeten en soep enzo.

En nu nog zijn mijn tanden erg gevoelig. Ik kan bijna geen dingen afbijten en ook hele harde dingen gaat niet.

Na de operatie moesten we nog 2 keer terug komen, wat na controle en de kaakchirurg heeft Jelle uitgelegd hoe hij de spreider open moest draaien. Dit vond ik nog bijna enger dan de operatie zelf, maar ook dat viel gelukkig mee. En na anderhalve week ongeveer vond de ortho dat het ver genoeg openstond en waren we klaar.

Een dag voor de operatie


Na een aantal keer draaien


Eindstand van mijn tanden. Er kon zo nog een tand tussen


Ik meende eerst eigenlijk dat mijn kaak daarna drie maanden moest genezen en dat ik zo lang moest wachten voordat ik verder zou kunnen gaan.
Gelukkig dacht de ortho met me mee en mocht ik afgelopen woensdag al terug en kreeg ik mijn eerste paar plaatjes. Het is even wennen, maar ik denk dat ik geluk heb gehad dat ik niet overal direct plaatjes kreeg. Dat is echt een hele mond vol. Nu heb ik er maar zes en dat is te doen. Al zijn mijn tanden nu weer een stuk gevoeliger wat het eten weer wat moeilijker maakt.....

Met beugel


Ik mag nu over een maand weer terug naar de ortho en we zien dan wel verder wat hij zegt. Maar het gaat nog een hele tijd duren voordat ik hier mee klaar ben.....


Geen opmerkingen:

Een reactie posten