vrijdag 17 januari 2014

Kleurenschema's

In werkelijkheid ben ik niet zo goed in het combineren van kleuren. Twee of drie kleuren combineren in kleding lukt aardig. Maar kleuren uitzoeken voor haakprojecten vind ik nog lastig.
Ik kan vaak genoeg kleuren kiezen om er 5minuten later weer opnieuw te beginnen omdat de kleuren me niet aanstaan.

Al een geruime tijd verzamel ik nu kleurenschema's op Pinterest. Dit zijn vaak foto's opvallende kleuren erin en ernaast worden de kleuren dan apart gezet. Zo kun je in een oogopslag zien welke kleuren gebruikt zijn en welke kleuren voor zo'n zelfde soort setting zouden zorgen.

Bij deze deken maakte ik al gebruik van een schema om de kleuren uit te zoeken en ook bij mijn komende deken(s) ga ik dit doen. Ik kan dan in een oogopslag zien welke kleuren een goede combi zijn en of ze lijken op het schema dat ik heb uitgezocht.


Sinds kort volg ik design-seeds via bloglovin. zij publiceren vaak twee kleurenschema's per dag en als ze me aanstaan pin ik ze direct. Ik kijk ook direct of ze geschikt zouden zijn voor een deken en niet teveel dezelfde kleuren bevatten.


In mijn kleurenbord zie je veel paars terug komen. Dit is denk ik toch echt mijn kleur. ook staan er veel pastelkleuren in, maar die zijn vaak lastig te vinden op wol gebied.



Het lijkt mij leuk om (bijv. 1 keer per maand) een overzichtje te geven van mijn nieuw verzamelde kleurenschema's of schema's binnen een bepaald thema. Wat vinden jullie? Zouden jullie het leuk vinden om zoiets te zien? Ik hoor graag van jullie!

1 opmerking: