woensdag 15 mei 2013

Guus Wokke Loop

Afgelopen zaterdag had ik weer een hardloopwedstrijd. Een kleintje dit keer in een dorp nog geen 5km hier vandaan.

Tijdens mijn zoektocht naar wedstrijden aan het begin van het jaar, kwam ik deze wedstrijd tegen. Ik had er nog nooit van gehoord, maar het was dicht bij huis dus ik kon me net zo goed opgeven.

In de aanloop naar de wedstrijd twijfelde ik heel hard. Ik had allang geen fatsoenlijke 5km meer gelopen (eigenlijk sinds de Venloop al niet meer) en daar baalde ik van. Voor zaterdag voorspelde ze ook geen goed weer en veel regen. Ik besloot niet te gaan en ik ging 's middags nog in de douche.
Mijn schoonbroer was jarig en daar gingen we naar toe. Ik had nog tot 6 uur 's avonds om te beslissen of ik toch zou gaan, want ik bleef twijfelen.

Het bleef droog en het bezoek ging weg, dus uiteindelijk besloot ik om toch te gaan. Het was inderdaad een heel kleinschalig loopje. Doordat het zo'n slecht weer was, was er ook niet veel publiek. Ik haalde mijn startnummer op, liep terug naar de auto om mijn spullen te dumpen (onderweg besloot ik ook nog gewoon in t-shirt te gaan lopen, met jasje was echt veel te warm) en liep terug naar de start. Ik begon wat met warm lopen.


De wedstrijd was volgens mij voornamelijk bedoeld voor mensen van de atletiekvereniging. Ik voelde me een behoorlijk buitenbeentje. Eerder had ik op internet een discussie gehad over het laatste worden of niet.....
Nou mijn kansen waar groot dat ik laatste zou worden, maar ik zou er van genieten!

Na de start was het al snel duidelijk. Ik was langzamer als de rest.  De eerste paar honderdmeter heb ik nog geprobeerd bij te houden (en dat ging hard) maar moest al snel gewoon mijn eigen tempo aan houden. Ik werd al een paar keer ingehaald, waar die mensen vandaan kwamen weet ik nogsteeds niet.

Het parcours bestond uit 3 rondjes van ongeveer 1,6km. Na ongeveer de helft liep ik dus al flink achteraan. Voor me liep nog een meisje, die ook een aantal keren wandelde maar elke keer weer begon te rennen als ik in de buurt kwam. Na 10 minuten gaf mijn telefoon mij een update hoever ik al was en gaf als eindtijd 31 minuten aan! :O Ik schrok ervan, dat zou nog sneller zijn als bij de Venloop. Geen wonder dat ik het tempo niet bij kon houden.
Toen ik bij de start kwam, werd mijn naam en toenaam flink door de speakers genoemd.....bedankt meneer, dat had nou net niet gehoeven!

Tijdens de tweede ronde werd ik door de andere deelnemers ingehaald. Ik moest vaak wandelen en kwam niet meer echt in de flow. Het viel me gewoon tegen, ik had dorst (wel nog bekertje drinken gepakt onderweg, drinken ging redelijk) en had steken in mijn zij en de rest van mijn maag/buik gedeelte.

Het laatste rondje ging veel beter. Ik kon me beter concenteren op de muziek en mijn ademhaling, wat het rennen ook weer prettiger maakte.
Bij de startstreep voor de 10km werd het al wat drukker en het werd duidelijk dat ze allemaal op mij aan het wachten waren, sorry daarvoor. Net na die startstreep vertelde mijn telefoon dat ik de 30minuten gepasseerd was en dat ik ongeveer 4.6km gelopen had en dat mijn eindtijd 34 minuten en nog wat zou zijn.

Ik besloot alles te geven en gewoon aan één stuk door te blijven rennen. Volgens mij is dat goed gelukt (ik weet het even niet meer) en bij de laatste honderd meter, waar ik echt de winkelstraat op rende besloot ik nog wat gas te geven (dit had ik al bedacht en dat moest ik van mezelf). Ik kwam lachend over de finish! Ik was laatste maar sow what?! Ik had het fijn gedaan.

Het feestje werd nog groter toen mijn telefoon mij vertelde dat mijn eindtijd 34.19 en dat ik een persoonlijk record had gelopen op de 5km (het parcours was 5.04km) van 33.34minuten!!!!! Dat is gewoon 1.50minuut sneller dan bij de Venloop. En ik dacht nog wel dat ik veel gewandeld had onderweg.

Ik was blij en nogsteeds! Laat die andere wedstrijden maar komen! :D

1 opmerking:

  1. heel goed :D Lijkt me vervelend om te rennen met een snelle groep... En je plaatje is heel terecht.

    BeantwoordenVerwijderen